Litewski rząd zatwierdził kosztorys wykorzystania środków finansowych Programu Utrzymania i Rozwoju Dróg. Zgodnie z nim w tym roku na drogi przeznaczono 583,2 mln euro, z czego po 20 mln euro przeznaczono na rekonstrukcję autostrady A14 Wilno – Uciana oraz asfaltowanie dróg żwirowych. Rekordowy budżet przeznaczono w tym roku na drogi zarządzane przez samorządy.
W sumie w 2025 roku na litewskie drogi w budżecie państwa przewidziano około 800 mln euro, z czego środki Programu Utrzymania i Rozwoju Dróg wynoszą 583,2 mln euro, środki z Funduszu Obrony na mobilność wojskową – 59,6 mln euro, a finansowa pomoc UE (z narzędzia Europejskie Sieci Infrastrukturalne oraz funduszy UE na lata 2021–2027) wyniesie dodatkowe 158,2 mln euro.
Rekordowy budżet na drogi samorządowe
Litewski resort infrastruktury rozlicza, że na drogi o znaczeniu państwowym i inne potrzeby z nimi związane przewidziano w tym roku 336,8 mln euro, a na sieć dróg lokalnego znaczenia w regionach rekordowe 206,4 mln euro, dzięki czemu samorządy będą mogły podjąć od dawna odkładane prace.
Z puli na drogi o znaczeniu państwowym na budowę, rekonstrukcję i remont dróg przeznaczono 202,8 mln euro. Pieniądze te będą przeznaczone m.in. na ostatni odcinek „Via Baltica” czy na rekonstrukcję i remont 19 mostów oraz wiaduktów.
– Mając ograniczony budżet, dążymy do zrównoważonego podejścia – inwestycje kierujemy zarówno na główne arterie transportowe, jak i na regiony, czyli drogi lokalnego znaczenia oraz asfaltowanie dróg żwirowych. Będziemy kontynuować strategiczne projekty infrastruktury drogowej, które są kluczowe dla komunikacji zarówno na poziomie kraju, jak i regionów. Szczególną uwagę zwrócimy na naprawę sypiącego się awaryjnego stanu mostów i wiaduktów, a także odnowimy kilkadziesiąt odcinków dróg powiatowych, krajowych i głównych. Znacznie przyspieszymy asfaltowanie dróg żwirowych, przeznaczając na to kilka razy więcej środków niż w ubiegłym roku – oznajmił minister transportu i komunikacji Eugenijus Sabutis.
Na co pójdą rekordowe środki?
Finansowanie dróg o lokalnym znaczeniu rozdzielono natomiast w następujący sposób: na drogi lokalne zarządzane przez samorządy przeznaczono 184 mln euro, na drogi lokalne w kurortach Birsztany, Druskieniki, Połąga i Neringa – 3,7 mln euro, a na drogi lokalne ważne dla państwa – 18,6 mln euro.
W ramach ostatniej kwoty, tj. 18,6 mln euro, przewidziano m.in. rekonstrukcję drogi w Niemenczynie z regionu wileńskiego za 8,3 mln euro, budowę szosy Przyszłości w regionie kowieńskim za ponad 2 mln euro czy remont ulicy Serbentų i jej dojść w mieście Szawle za 3,5 mln euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.